


Liczne badania naukowe potwierdzają, że każdy - od dzieci po dorosłych - korzysta na odpowiednim dostarczaniu kwasów DHA.
Pomimo, że wykazano iż DHA jest ważny dla zdrowia i rozwoju, dla większości ludzi trudne jest dostarczenie go jedynie przez dietę. Jest to spowodowane tym, że podstawowym źródłem DHA jeśli chodzi o żywność są tłuste ryby.
Kwasy Omega-3 zmniejszają ryzyko przedwczesnego porodu. Podstawowe kwasy tłuszczowe są prekursorami mocnych hormonów, zwanych prostaglandynami. Te hormony działają na poziomie wewnątrzkomórkowym i mają wpływ na kurczenie się macicy i ryzyko przedwczesnego porodu. Badania wykazują, że wysokie spożycie kwasów Omega-3 hamuje wytwarzanie prostaglandyn, który wywołują przedwczesny poród.
Wszystkie lipidy konieczne do rozwoju płodu pochodzą z zasobów matki. Podczas ciąży podstawowe kwasy tłuszczowe i ich pochodne są transportowane od matki do płodu przez łożysko.
Mózg płodu osiąga maksymalny przyrost podczas ostatniego trymestru ciąży i przez pierwsze sześć miesięcy po urodzeniu. W tym czasie płód i noworodek mają największe zapotrzebowanie na DHA dla prawidłowego wzrostu, szczególnie dla rozwoju układu nerwowego i wzrokowego.
Kwas dokozaheksaenowy (DHA), kwas tłuszczowy Omega-3 jest niezbędny do rozwoju i dojrzewania centralnego układu nerwowego dziecka i siatkówki oka. Ważne jest, aby zauważyć, że ciąża może spowodować zmniejszenie zapasów DHA u matki oraz to, że często współczesne nawyki żywieniowe nie pozwalają na optymalne uzupełnienie tych zapasów po urodzeniu dziecka.
Badania wykazują niezaprzeczalny związek między wystąpieniem depresji poporodowej a zmniejszoną zawartością DHA w mleku matki. W przypadku niewystarczającego spożycia w diecie konieczne jest rozpoczęcie przyjmowania DHA przez odpowiednią ilość suplementów.
Ostatnie badania wykazały ponadto, że odpowiednia ilość spożywanych podczas ciąży kwasów Omega-3 może ochronić nowo narodzone dziecko przed wystąpieniem alergii w okresie dzieciństwa. Kwasy Omega-3 wpływają na rozwój biochemiczny układu odpornościowego płodu i mogą wywierać pozytywny wpływ na przyszłe reakcje immunologiczne dziecka na alergeny odpowiedzialne za rozwój chorób takich jak egzema czy atopowe zapalenie skóry.
Ostatnie badania wykazały, że odpowiednie spożycie DHA, równe minimalnej zalecanej dawce, poprawia iloraz inteligencji dziecka. Ponadto dzieci mają bardziej dojrzały wzorzec snu przy urodzeniu, a w wieku lat czterech mają lepsze wyniki testów na inteligencję, koordynację ruchową i ostrości widzenia.
Badania naukowe udowodniły znaczenie kwasów Omega-3 bogatych w DHA dla prawidłowego rozwoju także dzieci w wieku szkolnym. Wykazano, że dzieci mające problemy z pamięcią i koncentracją po trzech miesiącach uzupełniania diety kwasami Omega-3 radziły sobie lepiej nawet o 40% w testach na inteligencję! Ponadto kwas DHA może zmniejszać zaburzenia koncentracji i zachowania oraz hiperaktywność*.
*Durham County Council i Mensfield College University of Oxford, styczeń 2004
DHA, długołańcuchowy kwas tłuszczowy Omega-3, jest kwasem Omega-3 najobficiej występującym w mózgu i siatkówce oka. Jest ważnym składnikiem strukturalnym komórek nerwowych oraz kluczową substancją wpływającą na prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. DHA z natury znajduje się w mleku kobiecym. DHA stanowi do 97% kwasów Omega-3 w mózgu i 93% kwasów Omega-3 w siatkówce oka.
ŻYWNOŚĆ ZAWIERAJĄCA DHA: tłuste ryby, takie jak tuńczyk, łosoś i makrela
EPA to kolejny długołańcuchowy kwas tłuszczowy Omega-3, ważny dla ludzkiego zdrowia. Jednakże, w przeciwieństwie do DHA, EPA nie jest magazynowany w znaczących ilościach w mózgu i siatkówce oka i nie jest uważany za znaczącą strukturalną część ciała.
ŻYWNOŚĆ ZAWIERAJĄCA EPA: tłuste ryby, takie jak tuńczyk, łosoś i makrela